Друк
Категорія: Аналітика
Перегляди: 3338

Рейтинг користувача: 0 / 5

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

Виникнення внутрішнього конфлікту на Сході України, а також міграція населення з Донецької та Луганської областей привели до виникнення порушень прав і свобод людини. 

При цьому Полтавська область увійшла до переліку областей з найвищим рівнем навантеженності переселенцями.  В Україні довгий час було відсутнє спеціальне законодавство, що регулює проблему переселення внаслідок надзвичайних ситуацій, в тому числі ідентифікації, надання соціальної допомоги, забезпечення первинних потреб. Соціальні працівники,  які займаються питанням допомоги особам, внутрішньо переселеним з території конфлікту, не мають інструкцій і стандартів дії. Наслідком є не цільове використання бюджетних коштів, зниження результативності та ефективності.
20 жовтня 2014 року Верховною Радою був ухвалений Закон «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі — Закон). Закон передбачає надання статусу внутрішньо переміщених осіб громадянам України, які були змушені покинути свої домівки у зоні проведення АТО.
За словами Президента, Закон прийнято з метою захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, повернення таких осіб до покинутого ними місця проживання в Україні та їх реінтеграції. Президент зазначив, що закон є важливим для 465 тисяч вимушених переселенців.
Законом передбачено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, який постійно проживає на території України, якого змусили або який самостійно залишив своє місце проживання, у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Законом передбачено, що громадянин України має право на захист від примусового внутрішнього переміщення або примусового повернення на покинуте місце проживання.
Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Для отримання довідки внутрішньо переміщена особа має звернутися до структурного підрозділу місцевої державної адміністрації з питань соціального захисту населення за місцем фактичного проживання із заявою про отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Законом визначено, що внутрішньо переміщена особа має право на:
• безпечні умови життя і здоров’я;достовірну інформацію про наявність загрози для життя та здоров’я на території її покинутого місця проживання, а також місця її тимчасового поселення, стану інфраструктури, довкілля, забезпечення її прав і свобод;
• створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання;
• забезпечення органами державної виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами приватного права можливості безоплатного тимчасового проживання (за умови оплати особою вартості комунальних послуг) протягом шести місяців з моменту взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; для багатодітних сімей, інвалідів, осіб похилого віку цей термін може бути продовжено;
• сприяння у переміщенні її рухомого майна;
• сприяння у поверненні на попереднє постійне місце проживання;
• забезпечення лікарськими засобами у випадках та порядку, визначених законодавством;
• надання необхідної медичної допомоги в державних та комунальних закладах охорони здоров'я; влаштування дітей у дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади;
• отримання соціальних та адміністративних послуг за місцем перебування;
• проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання за місцем перебування; на безкоштовний проїзд для повернення до свого покинутого постійного місця проживання у всіх видах громадського транспорту у разі зникнення обставин, що причинили таке переміщення.
Закон визначає повноваження Кабінету Міністрів України з питань забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб.
Крім того, законом передбачено, що місцеві органи влади забезпечують безоплатне харчування відповідно до законодавства внутрішньо переміщених осіб на період до отримання такими особами статусу безробітних або їх працевлаштування, але не більше 1 місяця.
Згідно проведеного дослідження  станом на 19 грудня 2014 року в Полтавській області на офіційний облік взято 19946 осіб (у т. ч. 904 інваліда та 3926 дітей), які переселилися з тимчасово окупованої території та районів проведення АТО.
Кожному із ВПО надано психологічну та інформаційну допомогу.  Для ВПО надається матеріальна допомога, призначається державна допомога за місцем фактичного проживання, забезпечення житлом, працевлаштуванням, влаштуванням до навчальних закладів різних рівнів акредитації, надання медичної допомоги, паспортні питання, надання гуманітарної допомоги. Найбільш важливими питаннями, з якими ВПО звертаються до влади є потреби у медичних послугах – 5788 осіб, влаштування  до навчальних закладів (школи, ДНЗ) – 2601( див. Інфографіка).
 
Публікація здійснюється у рамках проекту «Підвищення ефективності роботи з внутрішньо переміщеними особами  - результат громадського фінансового аудиту» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Проект спрямовано на вдосконалення механізмів фінансування потреб ВПО шляхом проведення бюджетного моніторингу та аудиту використання бюджетних коштів, виявлення фактів порушень бюджетного законодавства  та громадських обговорень зміни політики на регіональному рівні у Полтавській області.