Поділитися

Відправити в FacebookВідправити в Google BookmarksВідправити в TwitterВідправити в OdnoklassnikiВідправити в Vkcom

Рейтинг користувача: 5 / 5

Активна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зіркаАктивна зірка
 

Сучасним трендом влади стає «відкритість» та «прозорість», що демонструють наближення органів влади до людей. Основним питанням діяльності будь-якого державного органу є фінанси, що надаються для виконання поставлених завдань. У 2015 р. Верховною Радою прийнято два закони, що повинні забезпечити відкритість використання публічних коштів - Закон від 11.02.2015 № 183-VIII «Про відкритість використання публічних коштів» та Закон від 09.04.2015 № 313-VIII «Про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних». Зокрема, буде створено Єдиний веб-портал використання публічних коштів на якому оприлюднюватиметься інформація про публічні кошти.

Яке ставлення громадськості до бюджетних питань? У час інформаційних технологій відповідь можна знайти серед запитів користувачів Інтернет. Для дослідження взято кілька слів: «проект бюджету» - характеризує інтерес до публічних коштів на етапі формування бюджетів (усіх рівнів), «бюджет області» - характеризує інтерес до бюджету регіону, а також порівняння слів «проект бюджету» та «бюджет України».

 

Найбільший інтерес до проекту бюджету спостерігається у грудні. В інші місяці року він є низьким. Підвищений інтерес пояснюється обговоренням бюджетів саме в цей місяць року. В той же час бюджетний процес починається з травня, коли на розгляд Верховної Ради виноситься постанова про основні напрямки бюджетної політики. 34,8% запитів щодо проекту бюджету надходять з міста Київ, 14,8% - з Львівської області.

Близько 5% запитів – з Закарпатської, Дніпропетровської та Харківської областей. З інших регіонів частка запитів не перевищує двох відсотків. Ситуація з єдиним піком графіку викликана поганою поінформованістю про процес прийняття бюджету. Обговорення депутатами головного фінансового документу у грудні – лише вершина довгого процесу планування.

 

Інтерес до бюджету областей показує більш стійкий результат. Два «піки» припадають на період обговорення та прийняття бюджетів – листопад та січень. Високий рівень і в червні, жовтні, березні. Графік демонструє постійний інтерес до питань місцевої бюджетної політики, що, на відміну від планування бюджету, перебуває у колі зацікавленості громадськості.

 

Графік 4 ілюструє поступове падіння інтересу до питань бюджету. Піки запитів по бюджету припадають на січень кожного року, однак існує динаміка до зменшення інтересу у 2012 – 2014 рр. Переломним моментом стає 2015 р., коли спостерігається зростання . Показник інтересу 2015 р. більш ніж в два рази менший за показник 2011 р. з падінням інтересу до бюджету зменшилась кількість запитів до проекту бюджету. В той же час зріс інтерес українців до питання «проект бюджету», досягнувши рівня 2011 р. Це свідчить про зростання рівня інтересу власне до процесу розробки та прийняття бюджету.

 

Костянтин Донченко