23 червня експерти АЦ Бюро економічних та соціальних досліджень Вадим Штефан та Костянтин Донченко провели фокус-групу з удосконалення надання адміністративних послуг. Учасниками стали представники надавачів послуг – Кременчуцької міської ради. Кременчук обрано не випадково – робота ЦНАПу міста є однією з показових не лише в області, але й в Україні.
Учасникам заходу запропоновано оцінити надання послуг за двома характеристиками: важливість та впровадження у власній роботі.
Всього обрано 7 параметрів: функціонування сайту міської ради; електронні послуги через ЦНАП; доступ до реєстраційних сервісів через Інтернет; отриманням дозвільних документів через Інтернет; доступ до публічної інформації органів влади завдяки електронним послугам; залучення більшої кількості жителів міста до користування електронними послугами; надання електронних послуг різними реєстрами (Мінюст).
Максимальна сума балів за кожним параметром – 77 балів. Оцінка складається з чотирьох зон: зелена (60-77, високий рівень), жовта (40-59, середній рівень), помаранчева (20-39, низький рівень), червона (0-19, незадовільний рівень).
Усі параметри є важливими для діяльності надавачів. Мінімальна важливість – 68 балів – у параметра залучення більшої кількості жителів міста до користування електронними послугами, та 69 балів – доступ до публічної інформації органів влади завдяки електронним послугам. Максимальну кількість балів – 76 – отримав параметр отриманням дозвільних документів через Інтернет, дещо менше – 75 - електронні послуги через ЦНАП. Інші параметри отримали також високі бали: функціонування сайту міської ради - 71; доступ до реєстраційних сервісів через Інтернет - 70; надання електронних послуг різними реєстрами (Мінюст) - 71.
Учасниками відзначена висока важливість усіх наданих параметрів та необхідність їхнього впровадження у роботу надавачів адміністративних послуг.
Інша ситуація у реалізації даних параметрів. Отримані відповіді показують критичне відношення працівників міської ради до параметрів та об’єктивне ставленні до існуючої ситуації. Найкраще реалізовано функціонування сайту міської ради – 56 балів. Значно менше отримали параметри електронні послуги через ЦНАП (35 балів), доступ до публічної інформації органів влади завдяки електронним послугам (31 бал), надання електронних послуг різними реєстрами (Мінюст) (27 балів), залучення більшої кількості жителів міста до користування електронними послугами (24 бали). Менше 20 балів отримали параметри - доступ до реєстраційних сервісів через Інтернет (19 балів), отриманням дозвільних документів через Інтернет (13 балів).
Важливість усіх параметрів знаходиться у зеленій зоні високого пріоритету. Реалізація параметрів сьогодні не досягає необхідного рівня. Лише один параметр у жовтій зоні (середній рівень), інші – на низькому та незадовільному рівні. На незадовільному рівні два параметри, що відповідають за отримання електронних послуг через Інтернет.
За міжнародною класифікацією електронного урядування виділяють чотири рівні: інформування громадян (сайт), отримання зворотного зв’язку, отримання електронних послуг, участь у формах безпосередньої демократії. Останній рівень реалізований лише у кількох країнах (Естонія, Південна Корея). Рівень Кременчуцької ради – перехідний між другим та третім. В ході засідання були обговорені пропозиції учасників щодо удосконалення роботи з надання електронних сервісів у м. Кременчук. Серед таких пропозицій були: поліпшення матеріальної бази інформаційних систем, розробка місцевих стандартів реєстрації та ведення баз даних у місті, в умовах фінансової кризи використання безоплатного програмного забезпечення на рівні місцевого самоврядування, роботу сайту Міськради та нового веб-порталу. Виходячи з досвіду міста, учасники дійшли до спільного висновку про необхідність запровадження у Кременчукі пілотної платформи запровадження системи муніципального електронного урядування, яка б стала взірцевою для запровадження в Україні. Експерти Бюро економічних та соціальних досліджень відмітили високий рівень взаємодії між різними структурними підрозділами Кременчуцької міської ради. Створена в Кременчукі модель може стати взірцем для інших міст, адже серед її переваг – високий рівень обміну інформацією та порівняно менша вартість для бюджету громади.